Gefeliciteerd! Je hebt eindelijk je droomhuis gevonden. Dat is natuurlijk helemaal fantastisch, maar vast ook wel een beetje spannend. Je verhuizing moet je goed organiseren, anders wordt het een puinhoop. Met de volgende tips zorg je ervoor dat je verhuizing vlekkeloos verloopt en je lekker kunt gaan genieten van je nieuwe huisje.

1. Plan!

Maak om te beginnen eerst een planning die overzichtelijk is. Wat is de datum dat je wilt gaan overhuizen? En op welke dag komen de schilders of klusjesmannen langs? Houd rekening met wanneer je de sleutel krijgt en wanneer de sleuteloverdracht van je huidige huis is.

In je planning staat alles, letterlijk alles. Zo vergeet je niks en kom je later niet in de problemen. Schrijf je planning op een kalender en hang die in de keuken. Dankzij je kalender voorkom je dat de verhuiswagen ineens voor de deur staat als de schilders ook net bezig zijn.

2. Vink dingen af

Zet alles wat je moet regelen op een lijstje en streep dingen die je geregeld hebt af. Dat geeft niet alleen een voldaan en motiverend gevoel, het geeft ook nog eens ruimte in je hooft. Zet bijvoorbeeld het aanvragen van internet op de lijst (want je wilt straks wel lekker kunnen Netflixen) en het opzeggen van de huur van je huidige huis op. Maar bijvoorbeeld ook het kopen van verhuisdozen en verpakkingsmateriaal mag natuurlijk niet op je lijstje ontbreken.

Dankzij de to-do list weet je zeker dat je niks gaat vergeten. Werk hem regelmatig bij en kijk er ook vaak op. Schrijf dingen meteen op als je eraan denkt en vink ze af wanneer het klaar is. Het internet aanvragen kan bijvoorbeeld best een week of vier duren, dus daar moet je op tijd bij zijn. Als je op de to-do list schrijft op welke datum je het hebt aangevraagd weet je ongeveer wanneer je het internet kunt verwachten.

3. Begin op tijd met pakken

Het lijkt verleidelijk om zo snel mogelijk te gaan pakken, want je wilt immers snel gaan verhuizen. Maar houd er rekening mee dat het niet fijn is om wekenlang in een huis met dozen te leven. Pak alleen in wat je echt niet nodig hebt, anders ben je straks een uur aan het zoeken naar je wijnglazen of je flessenopener. Pak kleren in die je niet nodig hebt of vakantiespullen.

Een verhuizer kan voor jou precies inschatten hoeveel dozen je nodig hebt om je hele inboedel te verhuizen. Vergeet de verhuizer niet te vragen om verpakkingsmateriaal of verhuisdekens om je kostbare spullen te beschermen tijdens het verhuizen. Zo blijft alles goed en hoef je in je nieuwe huis niet eerst scherven te ruimen.

4. Doe de belangrijke spullen zelf

Is alles ingepakt en ben je klaar om te gaan? Je doet er goed aan je belangrijkste en kostbare spullen tijdens het verhuizen apart te verpakken in een doos of tas. Die doos of tas houd je goed bij je of bewaar je op een plek waar je het niet kwijt raakt. Denk bijvoorbeeld aan opladers, laptops en je administratie.

Houd de papieren over je huurcontract of hypotheek ook altijd zo goed mogelijk bij je. Het zou natuurlijk heel erg zijn als dit tijdens de verhuizing verloren zou gaan en je wilt het natuurlijk altijd zo snel mogelijk kunnen vinden.

Succes met verhuizen!